Hemsida Malmö

Hemsida Malmö


Hemsida Malmö, att bygga en hemsida är inte speciellt svårt. Men man måste tänka på vad du ska ha den till.

Är det till en liten förening, så kanske det är helt okej med lite hemmasnickrande. Men är det ditt ansikte utåt för ditt företag så bör man ta det på lite mer allvar.

Detta syns. Kunder är mer uppmärksamma och ställer högre krav idag än förr. Vi har kommit till den nivån idag att det är en självklarhet att vi kan sätta oss vid datorn och få precis den informationen jag som kund vill ha, snabbt och enkelt. Är ett företags webbplats undermålig, så tappas trovärdigheten omgående och kunden väljer då ett annat företag.

Vad ska man då tänka på?

Släng inte bara upp något för sakens skull. Det är skyltfönstret, ansiktet utåt, första intrycket.

En hemsida ska vara genomtänkt och välplanerad. Målgrupper ska vara identifierade. Uppföljningar och satta mål.

En bra Hemsida är tydlig och enkelt.

Informationen är aktuell och du som kund eller besökare ska känna tilltro och tillit. Det är ingen idag som blir imponerad av en flashig sida med nya coola funktioner, så som man blev på 90-talet. Däremot tar det inte många sekunder för en besökare att tänka – är deras sida så här dålig så litar jag inte på att företaget är seriöst.

Tips

1. Planera.
Du måste veta vad du vill med din sida. Ska den bara vara ett digitalt visitkort? Är det bara en informativ sida eller vill vi sälja våra produkter? Att sätta sig ner innan är ett måste. Det ska vara välplanerat och genomtänkt. Detta genomsyrar hela processen och slutresultatet blir väldigt mycket bättre och jobbet blir enklare.

2. Skapa
Ta hjälp av någon som faktiskt kan. Det blir ofta dyrare att välja det billigaste alternativet när man börjar räkna på det i efterhand. Att göra det själv eller be sonens kompis att göra det är såklart ett fungerande alternativ om det bara är till en icke vinstdrivande sida. Men är detta ditt ansikte utåt så vill man inte chansa. Tänk även på att sidor ska vara anpassade för dina kunder. De flesta sitter inte vid en dator och tittar på din hemsida. De flesta nyttjar telefon eller läsplattor. Om webbplatsen inte är dynamisk och anpassar sig så går det oftast inte att använda sig av enheter med små skärmar.

3. SEO

Sökmotorsoptimering. När man har skapat den där fantastiska sidan så är det bra om man får några besökare också. Det gör man inte om man inte syns. Sökmotorsoptimering är helt enkelt vart du syns vid en sökning på exempelvis Google. Hamnar du på sidan 2, då syns du inte. Du vill synas på första sidan, helst innan dina konkurrenter.

4. Underhåll.
Det är ett levande material. Informationen måste vara aktuell. Att komma till en webbplats som presenterar en fantastisk julrea och man som kund inser att det är April att detta är förra årets julrea, då tappar man förtroendet rätt fort. Se till att produkter som presenteras är aktuella, att priser är uppdaterade osv. Som privatperson räknar du med att det stämmer. Märker man att det inte är uppdaterad information på ett ställe tappar man förtroendet för hela sidan och i värsta fall förtroendet för hela företaget. Som kund idag är det så enkelt att bara klicka sig vidare till din konkurrents sida.

5. Följ upp.
Har vi nått våra mål med sidan? Om inte, varför inte? Fungerar allt som tänkt på sidan. Hur många besökare har vi? Hur många ordrar får vi in? Fungerade den senaste reklamkampanjen? Vart kommer våra besökare ifrån? Varför har vi massor med besökare men ingen lägger ordrar?

Detta kan vara svåra frågor, men även här finns det hjälp att få. Det kan vara så att där är något fel som man själv inte ser. Detta kallas Konverteringsoptimering.
Detta är oftast inget man gör själv utan något man tar in hjälp för. Men det är oftast en liten kostnad mot vad man faktiskt får för det.

6. utvärdera
Vad gör vi? Har vi gjort rätt?

Ska vi ändra något? Behöver vi ett veckobrev? Behövs verkligen all informationen vi har här? Är det någon som läser den? Saknas det något?

Det kan vara bra att göra återkommande undersökningar på marknaden för att säkerställa att företaget fortfarande har rätt fokus. Är målgruppen fortfarande rätt? Har det tillkommit målgrupper som vi tidigare har missat? Ska vi på något sätt ändra fokus? Finns det nya sätt att synas på?

Ska man göra undersökningar och enkäter bör man ta hjälp med hur man ska gå tillväga. Popuprutor med “vill du svara på frågor” kanske fungerar, men vi alla vet att de är ganska irriterande.

Med en WordPress Hemsida från Just Digital i Malmö syns ni för er målgrupp.

Det hela är en process som ska rulla och arbetas med. Sidan ska helst skapa ett mervärde för både kund och företag. Att känna att jag som kund spar tid eller pengar genom att nyttja just ditt företags hemsida är optimalt.

Kort och gott så ska man inse att det är lite jobb med en webbplats. Och det krävs lite engagemang. Men om man gör detta så kan man få ett alldeles lysande resultat och massor med nöjda kunder.