Marknadsföring | SEO

Bli bättre på sökmotor­optimering

Om man vill synas på första sidan på sökmotorer som tillexempel Google så måste man arbeta kontinuerligt och strategiskt.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Vad kan du göra för att bli bättre på SEO?

Sökmotoroptimering är ett strategiskt och pågående arbete. Vill man synas på Google och vill man fortsätta synas på Google så behöver man först och främst hitta rätt sökord man vill bli duktig på. Man brukar utföra en sökordsanalys, en rankanalys och en konkurrensanalys för att säkerställa att man har bra sökord och att man positionerar sig strategiskt till sina digitala konkurrenter.

En tydlig sidstruktur är viktigt för både google och hemsida besökaren

När man valt ut sina sökord som man vill bli bra på så planerar man vilka sidor som kan döpas om och vilka nya sidor som behöver skapas. När vi bygger hemsidor undersöker vi noggrant de tjänster våra kunder erbjuder så vi kan bygga en bra sidstruktur från början. Det är viktigt att sidstrukturen är tydlig och seo vänlig för slutanvändaren och inte bara företaget som presenterar sina tjänster. En av de många saker som Google ”tittar” på är nämligen sidstrukturen på en hemsida.

Jag har sett många dåliga sidstrukturer där man som besökare på hemsidan spenderar många minuter innan man äntligen hittar rätt – vi vet alla vad som händer då! Besökaren lämnar mest troligen sidan i frustration om dem inte hittar det de söker efter. En bra sidstruktur är tydlig och uppenbar för hemsida besökaren och leder dem att hitta rätt från början.

vad är seo strategi

Tydliga texter är viktigt för bra sökmotoroptimering

Vi på Just Digital har fått äran att utbilda nästkommande generation i webbcopy. En copy writer som är specifikt tränad för webben gör all skillnad! Vi har fått arbeta med många duktiga skribenter under åren men att skriva för webben är fortfarande relativt nytt och kunskapen är ej så stor som den behöver vara för sökmotor anpassade texter.

Vi får långa paragrafer med många komplicerade titlar och fraser som lämpar sig bättre för tidningsskrifter och artiklar – men för webben så håller man det kort och koncist. Samtidigt som det ska vara kort och koncist ska det finnas minst 300 ord på en sökmotoroptimerad landningssida. Man behöver även ett relevant intro/excerpt/utdrag på 150-300 tecken.

Hur håller man något kort som ska ha mycket text?

Man får helt enkelt dela upp stycken i mindre läsbara stycken med tydliga titlar. Det gör det lättare för hemsida besökaren att hitta till det stycket dem letar efter. Man använder sig även av bilder för att visuellt bryta av mycket text och det finns fler smarta webbtekniker som man kan använda sig av.

Strukturen av titlar är mycket viktig på en SEO anpassad landningssida. I många analyser jag får göra på hemsidor som vi ej byggt så har dem inte blivit utvecklade med seo i åtanke. Listan på grund tekniska utvecklingsmetoder är lång men jag nämna några som är viktiga;

  • En titel (H1)
  • Flertal undertitlar (H2, H3, H4)
  • Utvalda bilder med relevanta alttaggar
  • Breadcrumbs
  • Utdrag
  • Tydlig sidstruktur
  • Enhetsanpassad utveckling & design (desktop, tablett, telefon)
  • Laddningstid vid besök
  • Interna länkar
  • Externa länkar

Google Ads med Just DIgital

Kompletterande marknadsföringsaktiviteter kan hjälpa din organiska SEO rank

När man uppdaterar sina sidor för sökmotoroptimering så tar det naturligtvis tid att börja klättra i den organiska ranken på sökmotorer. Man kan påskynda denna processen genom betalannonser via Google Ads. De första 3-5 resultaten på Google brukar vara betalannonser. Det är viktigt att man sätter upp annonser med de relevanta sökorden både i annonsen och på landningssidan för att hjälpa processen att klättra högre på just det sökordet.

Man kan även köpa betalannonsering på LinkedIn, Facebook och Instagram för att hitta nya relevanta besökare. En äldre marknadsföringsmetod är det klassiska nyhetsbrevet man kan skicka ut via email för att dra trafik till sin sida som redan uttryckt intresse för ens tjänster. Man vill öka antalet relevanta besökare till hemsidan för då anser även google att din sida är relevant att visa vid utvalda sökningar.

Man registrera sitt bolag på gratis/prenumerationssidor som kan vara av relevans för just din bransch. TripAdvisor, ThatsUp, BokaBord är några få exempel på vad jag menar.

vad är seo

Glöm inte mäta statistik!

Det är viktigt att man mäter besökarstatistik på sin hemsida för att kunna analysera hur många som besöker er sida, vart dem kommer från och ifall dem är relevanta besökare eller ej så man vet att man lägger fokus på rätt marknadsföringsstrategi och vilka sökord som genererar bra trafik.

Det är näst intill omöjligt att att hitta rätt marknadsföringsstrategi från början. Man behöver få testa sina teorier om vad som kommer fungera och sedan analyserar man statistik för att kunna ta faktabaserade beslut för att kunna uppdatera och förbättra sitt innehåll.

Syns du fortfarande inte på google? Du måste ha en teknisk rätt byggd hemsida!

När du byggt dina sidor på ett organiserat sätt, du har uppdaterat sidtitel (sökord), och du har skrivit din webbcopy, och använt konfigurerat en sitemap och on page SEO så är det ju viktigt att Google och andra sökmotorer kan läsa av din sida på ett korrekt sätt.

Tyvärr är det så att webb branschen inte är reglerad så vem som helst får kalla sig webbutvecklare eller webbdesigner och därför finns det inga institut som hjälper till att hålla vår bransch standard så hög som vi på Just Digital skulle vilja. Vi bygger SEO optimerade hemsidor från start med både strategi, teknik, design och struktur.

Läs mer om våra SEO optimering tjänster

Sarah

Jag har arbetat med försäljnings-inriktad marknadsföring i över 10 år och jag brinner för att hjälpa företag lyckas med sina digitala strategier!

Vi kontaktar dig!

Lämna din e-post eller telefonnummer här så kontaktar vi dig snarast för att höra vad du önskar hjälp med.