SEO

Hitta rätt sökord till din hemsida!

För att få relevanta sökträffar på sin hemsida vill man hitta rätt sökord. Vi hjäper er reda ut begreppen sökordsanalys, rankanalys, konkurrensanalys och SERP Features.

En introduktion: Hur hittar man rätt sökord för SEO?

För att få organiska sökträffar på sin hemsida via sökmotorer så som tillexempel Google så vill man allra först hitta rätt sökord till sin hemsida. Man vänder sig då oftast till en byrå som har mer avancerade SEO verktyg som är direkt uppkopplade till sökmotorer som tex Google.

Många av mina kunder börjar med att gissa sig till sökord beroende på de tjänsterna som dem erbjuder och skickar dessa till mig att utgå från. Jag söker då upp statistik på hur många som faktiskt söker på dessa sökorden i de länder de valt ut. Språket på hemsidan får generellt gärna matcha de länder man är intresserad av att nå.

Rankanalys

Jag gör sedan en nuvarande rankanalys av hemsidan förutsatt att den är live. Med en rankanalys kan man se vilken position på Google man har och vilka sökord man har på sin hemsida. Det kan hjälpa oss ta viktiga beslut om vilka sidor som ska behållas i samband med att vi ska bygga om hemsidan – man vill ju inte förlora viktiga ingångar eller en bra plats på google som fungerar bra.

Konkurrensanalys

För att få en inblick i konkurrensens specifika sökord gör jag en konkurrensanalys. Jag tar upp till 5 konkurrenter som erbjuder tjänster mest lika de som min kund vill erbjuda och så drar jag ut en sökanalys på dessa hemsidorna. Vi tittar på de sökorden vi själva hade valt och hittat via sökordsanalysen och rankanalysen och jämför för att se om vi kan hitta nya spännande ingångar att tävla mot och om det är värt att lägga tid på.

SERP Features

Det finns nu många fler sätt att tävla om första platsen på Google än att bara ha en bra landningssida. Nu mäter man 35 olika, ja vad som kallas SERP Features, i dessa ingår bland annat; video, bilder, omdömen, webbsida länkar, breadcrumbs, featured snippet, folk frågar även och många fler. Vi kan hjälpa dig bli bättre på dessa och välja ut vilka du borde ha.

Vilka sökord är rätt?

De sökord med flest sökningar är inte det uppenbara valet. Det är många faktorer man måste ta och väga mot varandra och därför gör man en sökordsanalys med en byrå med erfarenhet som kan förklara på ett informativt sätt.

Vi arbetar tillsammans med våra kunder och har flera möten där vi tillsammans diskuterar fram det bästa alternativen för just er. Vårt arbete slutar inte där utan vi arbetar var månad med att rapportera och analysera hur det går och kommer med proaktiva förslag på hur vi ständigt kan förbättra resultaten.

Läs mer om våra SEO optimering tjänster

Sarah Liljestrand

Jag har arbetat med försäljnings-inriktad marknadsföring i över 10 år och jag brinner för att hjälpa företag lyckas med sina strategier! Boka in en konsultation med mig där vi kan diskutera hur vi tar ditt bolag till nästa nivå.

Vi kontaktar dig!

Lämna din e-post eller telefonnummer här så kontaktar vi dig snarast för att höra vad du önskar hjälp med.

Hur behandlar vi dina personuppgifter?