Marknadsföring | SEO

Vad är SEO?

Om man vill synas på första sidan på sökmotorer som tillexempel Google så måste man arbeta med sökmotoroptimering (Search Engine Optimisation) Vad är SEO? Det ska jag förklara.

Vad är sökmotoroptimering?

Du har säkert hört talas om sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimisation). Jag har i många möten insett att även om många utger sig veta vad sökmotoroptimering är så är kunskapen om vad det är och hur det går till, relativt låg. Därför tänkte jag utbilda er i grundtankarna av sökmotoroptimering idag.

Vi alla söker på information idag via olika sökmotorer på våra telefoner, datorer eller tabletter. Google är den största sökmotorn i hela världen men det finns många fler som Bing, Baidu (störst i Kina), Yahoo, DuckDuckGo och många fler. Då Google är den största sökmotorn brukar man SEO anpassa hemsidor utefter vad Googles regler och villkor tycker är viktigt redan vid utveckling av sajten.

On-Page SEO & Off Page SEO

För att göra det enkelt brukar vi på Just Digital dela upp sökmotoroptimering i 2 olika grupper. On-Page SEO rör allt arbete som kan utföras på en hemsida och Off Page SEO är allt arbete som man kan utföra utanför webbplatsen som tillexempel marknadsföring med syfte att dra relevant trafik till hemsidan.

En sökordsanalys hjälper er hitta rätt sökord

Om man vill synas på första sidan på sökmotorer så måste man först bestämma sig för vilka sökord man vill bli bra på. Då ska man passa på att göra en sökordsanalys med ett bolag som arbetar med SEO då dem använder sig av bättre verktyg och kan utföra en relevant sökordsanalys.

En erfaren byrå vet hur man letar effektivt efter rätt sökord och kan komma med förslag utöver dina egna. Ofta blir bolag som jag arbetar med förvånade över att de sökord de föreslagit har så få sökningar och att jag kan ge förslag på bättre sökord.

En rankanalys hjälper oss analysera hur ni syns på Google idag

Har man en hemsida som varit live ett tag kan det vara smart att utföra en rankanalys för att se vilka sökord man redan syns på Google med och vilken rank (plats) på google dessa har. Syns du på framsidan på Google, första 10 resultaten,  med sökord som genererar mycket trafik så vill man inte förstöra det som redan fungerar bra! En rankanalys kan även vara bra att utföra innan man bygger om en hemsida så man kan planera vilka sidor och URL adresser man behöver behålla i den nya sidstrukturen.

En konkurrensanalys hjälper er få insikt i era konkurrenters digitala positionering

När ni vill synas på utvalda sökord så är det möjligt att ni kommer börja konkurrera digitalt med era bransch konkurrenter. SEO verktyg kan hjälpa oss berätta om sökord är lätta eller svåra att konkurrera med och vi kan även ta reda på vilka sökord era konkurrenter har på sin site. Ibland kan det vara bättre att välja ett sökord med mindre trafik som är lättare att konkurrera med som fortfarande genererar relevanta besökare – det beslutet tar man tillsammans efter att man gjort en konkurrensanalys.

Vi utför sökordsanalyser, rankanalyser och konkurrensanalyser för att till att ni kan ta faktabaserade beslut i hur ni vill positionera er på den digitala marknaden.

Läs mer om våra SEO optimering tjänster

Sarah Liljestrand

Jag har arbetat med försäljnings-inriktad marknadsföring i över 10 år och jag brinner för att hjälpa företag lyckas med sina strategier! Boka in en konsultation med mig där vi kan diskutera hur vi tar ditt bolag till nästa nivå.

Vi kontaktar dig!

Lämna din e-post eller telefonnummer här så kontaktar vi dig snarast för att höra vad du önskar hjälp med.

Hur behandlar vi dina personuppgifter?